Martijn van Bruggen
Martijn van Bruggen (1999) is een echte alleskunner op taalgebied. Hij is interviewer en recensent, geeft bijles in Nederlands en is tevens eindredacteur bij Tzum. Daarnaast schrijft hij dolgraag fictieverhalen en poëzie. Zijn liefde voor literatuur ontstond toen hij als tiener eens een keer een dik boek uit de schoolbibliotheek meenam. Dat was Bonita Avenue van Peter Buwalda. Na zijn studie Nederlands in Utrecht cum laude te hebben afgerond, volgt Martijn nu de master Redacteur/editor om schrijvers te helpen het maximale uit hun werk te halen. Zijn interesse ligt bij literatuur over klasse en ziekte.
Geerte Broersen
Geerte Broersen (2001) is haar moeder nog altijd dankbaar voor de suggestie om stage te gaan lopen bij een kinderboekenuitgeverij. Boeken helpen kinderen met het ontwikkelen van empathie, creativiteit en ze maken het leven begrijpelijk, maar volgens Geerte is lezen vooral leuk! Zelf duikt ze het liefst in Ronja de Roversdochter in tijden van stress, maar ze geniet ook van een breed scala aan boeken voor volwassenen, van geëngageerde literatuur tot sciencefiction. Als toekomstig redacteur maakt ze zich graag nuttig door haar eigen interesses in te zetten voor andere mensen, door haar eigen obsessie voor misplaatste spaties in te zetten bij het maken van mooie boeken.
Jip Schoonbeek
Jip Schoonbeek (2001) heeft van jongs af aan een interesse in taal. Dit heeft geleid tot een studie Nederlandse taal en cultuur met een specialisatie in moderne letterkunde, maar ook in een fascinatie voor queer millennial-auteurs. Door het lezen en redigeren van het werk van vrienden heeft Jip ontdekt dat redactie haar past als een kat op schoot. In haar vrije tijd speelt ze softbal en na het afronden van haar studie wil ze literaire of educatieve teksten redigeren.
Geertje op de Hoek
Geertje op de Hoek (2000) vond haar studies zo leuk, dat ze niet kon kiezen waar ze niets meer over wilde leren. Eerst haalde ze diploma’s in sociologie en filosofie in Groningen. Nu leert ze hoe ze non-fictie over die onderwerpen kan redigeren, omdat ze graag een bijdrage wil leveren aan teksten die een nieuw perspectief op de wereld bieden. Ze houdt van metacommentaar op alles: lezen, bestuur en zelfs op bestaan. Als ze wil ontspannen, of niet meer weet wat ze met zichzelf aan moet, grijpt ze het liefst naar fictie. Dat is volgens haar de beste vorm van zelfhulp.
Kiki Bolwijn
Kiki Bolwijn (1996) houdt van open gordijnen, donkere gangen en verhalen over verhalen. In Utrecht heeft hen Literatuurwetenschappen gestudeerd met een focus op gender en masculiniteit. Deze thema’s komen voor hen overal in terug, zo ook in het essay in deze bundel over Andreas Burnier. Kiki leest graag Andreas Burnier met opgetrokken knieën in een grote stoel, en heeft ook een zacht hart voor het werk van Carson McCullers, Ali Smith en Anne Carson. Hen komt ook weleens buiten, en heeft daarna altijd modder op de schoenen. Verder geeft hen les in creatief schrijven in Rotterdam, waar hen vooral vragen stelt. Kiki redigeert graag poëzie, essays, verhalen en boze brieven.
Jolien de Graaf
Jolien de Graaf (1999) graaft graag in taal en zou het liefst zo veel mogelijk talen spreken. Tijdens haar studie Griekse en Latijnse taal en cultuur in Amsterdam ontdekte ze dat ze deze fascinatie graag in wilde zetten om mooie boeken te maken. Jolien gelooft niet in guilt, alleen in pleasure, en zit graag op een motor, thuis in warme dekens of hoog in de klimmuur. Een goed boek heeft een wereld om in te verdwijnen en een personage om voor altijd naast te blijven wandelen. In haar vrije uren werkt ze in een boekhandel en is ze onderdeel van Onze Taal.
Dewi Portier
‘Ik wilde gewoon iets met literatuur doen.’ Dewi Portier (1997) heeft al haar hele leven een passie voor lezen. Als enig kind spendeerde ze veel nachten stiekem onder haar dekbed met welk boek dan ook of, toegegeven, haar Nintendo DS. Naast haar liefde voor literatuur geniet Dewi ook van alles rondom eten en koken, haar twee katten en de nachtcultuur van Amsterdam. Toen ze deze studie besloot te volgen na haar bachelor Nederlandse taal en cultuur, wist Dewi dat ze terecht wilde komen bij een uitgeverij die ruimte creëert voor ongehoorde stemmen en nieuwe ideeën. Deze verzameling van essays over Nederlands-Joodse makers, geschreven door andere jongeren, is daar een voorbeeld van.
Karlijn van der Putten
Wat is er beter dan een goed verhaal? Niet veel, als je het Karlijn van der Putten (2000) vraagt. Als kind wilde ze zichzelf graag herkennen in de boeken die ze las, boeken werkten inspirerend. Nu, met een bachelor Literatuurwetenschappen op zak, werkt ze hard om te eindigen bij een uitgeverij waar ze dezelfde soort boeken kan uitgeven als waar ze vroeger verliefd op werd. Ze maakt zich hard voor diversiteit en inclusiviteit, en stelt bovenal: iedereen moet plezier kunnen vinden in het lezen.
Paul Loop
Paul Loop (1996) studeerde filosofie in Utrecht. Hierna verder gaan met de master Redacteur/editor was voor hem een logische keuze: hij leest graag en bovendien had hij al enige ervaring met het redigeren van artikelen. Door hem bewonderde schrijvers zijn Karl Marx en Friedrich Engels, die de wereld begrijpelijker maken, hoewel ze ook leuk zijn om te lezen. Ook William Gibson en Frank Herbert, wegens hun beeldende en visionaire sciencefiction, mogen hier niet ontbreken. Naast zijn studie zit hij in de redactie van het online magazine Voorwaarts.net. Daarbuiten is hij actief geweest in de #NietMijnSchuld en Voor14 campagnes. Hij werkt in de bibliotheek, omdat boeken fijne dingen zijn.
Bram Schillemans
Bram Schillemans (1999) leest graag over literatuur, soms zelfs liever dan de literatuur zelf. Dat begon al tijdens zijn bachelor Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam met een specialisatie in moderne letterkunde. Geïnteresseerd in literatuurtheorie ging hij daarna meteen door met de onderzoeksmaster Literary studies aan dezelfde universiteit, waar hij steeds net buiten de lijntjes kleurde: ‘literatuurtheorie kan je heus ook toepassen op de stad of de natuur.’ Bram volgt nu de master Redacteur/editor waarmee hij zich wil inzetten voor het maken en redigeren van academische boeken die bij voorkeur ook toegankelijk zijn voor een breed publiek.
Anne Schenkels
Anne Schenkels (1998) wilde als kind schrijver, acteur of kunstenaar worden. Bij verjaardagsfeestjes verstopte ze zich in het kantoor van haar opa om verhalen te schrijven op post-its, die nogal eens de Tweede Wereldoorlog als thema hadden. Nu zoekt ze zo veel mogelijk verandering op in haar leven, maar dit blijkt vaak een te romantisch idee. Na behalen van haar bachelor Geschiedenis en het volgen van de master Redacteur/editor, hoopt Anne door vernieuwende ideeën in het boekenvak te brengen zo rijk te worden dat ze in een huis in de bergen eindeloos kan lezen.
Sybren Sybesma
Sybren Sybesma (2001) studeerde een jaar klassiek piano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en voltooide daarna de bachelor Biomedische wetenschappen in Leiden. Vervolgens besloot hij de master Redacteur/editor te volgen. Een logische keus voor hem: hij las veel, en had bij zijn bachelor ervaring opgedaan met het redigeren van wetenschappelijke teksten. Hij schrijft zelf ook: zijn verhalen verschenen op De Optimist en in Op ruwe planken. Daarnaast blogt hij voor Tirade en publiceerde hij een Friestalig essay. Vele schrijvers inspireren hem, zoals Louis Couperus, E. M. Forster en Andrej Platonov.
Jonas Bal
Als kind wilde Jonas Bal (1999) ober, uitvinder of popster worden. Tussen zijn twaalfde en vijftiende leefde hij zijn droom als popster bij de band Just For Kicks, daarnaast heeft hij lange tijd in de horeca gewerkt als bijbaan. Toch lag zijn echte passie uiteindelijk in de literatuur, met favoriete auteurs als Ali Smith, Haruki Murakami en recentelijk Hans Fallada. Na de middelbare school studeerde hij Engelse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht. Met de master Redacteur/editor streeft Jonas ernaar het redacteurschap volledig in de vingers te krijgen en in de toekomst de literatuur inclusiever te maken dan ze nu is.
Bas Broerse
Voormalig basketbalcoach, huidig data-analist en toekomstig redacteur Bas Broerse (1995) is niet vies van een beetje uitdaging. Naast zijn studies Nederlandse taal en cultuur en Econometrics en Operations Research, coachte hij tien jaar lang basketbalteams en is hij al geruime tijd data-analist op afstand voor twee professionele basketbalclubs. Zijn geringe vrije tijd besteedt Bas het liefst aan het lezen van de verhalen van Toon Tellegen en Kurt Vonnegut. Als data-analist houdt hij niet van raadselachtig taalgebruik. Verhalen moeten leesbaar en begrijpelijk zijn. Een missie die hij, na het afronden van zijn opleiding tot redacteur, graag op zich wil nemen.
Eva Laan
Eva Laan (2000) groeide op in het West-Friese Hoorn, waar ze vanaf jonge leeftijd haar vrije tijd in de lokale bibliotheek besteedde. Haar liefde voor lezen zette door toen ze naar de middelbare school ging, waar ze genoot van tweetalig gymnasiumonderwijs. Hierna begon ze aan de bacheloropleiding Communicatie- en Informatiewetenschap aan de Universiteit van Utrecht en liet ze Hoorn achter voor Amsterdam. Tijdens haar uitwisselingsperiode naar Canada ontdekte Eva haar interesse voor bureauredactie, goed passend bij haar oog voor detail. Eva staat open voor de toekomst en ziet zichzelf in een dynamische omgeving binnen het boekenvak werken.
Afra Vanmaekelbergh
Afra Vanmaekelbergh (1998) werd als kind al herhaaldelijk aangesproken door haar moeder wanneer ze haar slaap opofferde voor een boeiend boek. Als dwarse puber verloor ze haar interesse in lezen, maar heeft deze inmiddels meer dan herontdekt tijdens haar studie Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen (ISW). Naast lezen heeft ze een passie voor analoge fotografie, podcasts en koffiedrinken.
Na het behalen van haar bachelorgraad besloot ze een meer creatieve richting in te slaan met de master Redacteur/editor. Haar uiteindelijke doel is om academische kennis toegankelijk te maken voor een breder publiek, via podcasts of boeken.
Ciska Hartlief
Veellezer Ciska Hartlief (2001) had in groep vijf al de gehele Harry Potterreeks achter de kiezen. Nog steeds is kinderliteratuur haar grote passie en haar bachelorscriptie voor Nederlandse taal en cultuur ging dan ook over hoe rouw hierin verbeeld wordt. Via Thea Beckman heeft Ciska de overstap gemaakt naar een ander lievelingsgenre: historische fictie. Hoe Arthur Japin in Een schitterend gebrek historische feiten met fictie combineert, daar kan ze heel erg van genieten. Zelf onderdeel uitmaken van het uitgeefproces en van een abstract verhaalidee een concreet, fysiek boek maken: daarom is Ciska aan de master Redacteur/editor begonnen. In het verzorgen van vormgeving kan ze ten slotte haar creativiteit kwijt.
Sanne Marieke Mulder
Sanne Marieke Mulder (1999) komt uit het Gelderse Hatten en heeft een waakgans met een klompenfobie die vernoemd is naar Nils Holgersson. Ze studeerde Deens en Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam. Toch is Nordic Noir niet haar favoriete genre: van boeken van Jo Nesbø kan ze drie dagen wakker liggen. Liever leest ze Young Adult. Met name de Divergent-trilogie van Veronica Roth heeft ze hoog zitten, maar eigenlijk houdt ze van alles wat haar volledig laat verdwijnen in andere werelden. Als redacteur hoopt ze die ervaring in de toekomst met zoveel mogelijk mensen te kunnen delen.
Fien Mascini
Fien Mascini (2001) werd geboren in Amsterdam waarna ze opgroeide in Castricum. Toen ze klein was leerde haar zus haar lezen en samen gingen ze graag naar de bibliotheek. Op aanraden van een docent op de middelbare school, koos zij ervoor Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam te studeren. Tijdens haar bachelor verhuisde Fien naar Amsterdam waar ze parttime werkzaam is bij de Openbare Bibliotheek. Nog steeds gaat ze graag naar de bibliotheek en vindt ze het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot boeken. In de toekomst wil Fien zich inzetten om literatuur voor iedereen toegankelijk te maken.